charlottevangeel.reismee.nl

Afrika!!!!

Lieve familie en vrienden,

2 maanden geleden ben ik naar Afrika gekomen vanuit mijn hart, zonder verwachtingen, zonder kennis, zonder vooroordelen...ellende en verdriet waren dagelijkse kost. Maar naast dat alles ook veel liefde en vriendschap. Ondanks alle miserie en geploeter nemen Afrikanen je op als familie en sluiten ze je in hun hart. Ik kan ook verschillende slechte punten opnoemen aan Afrikanen maar dat alles komt door de situaties waarin ze zitten dus begrijp ik ze op die punten ook volledig. Je kan hen in niets vergelijken met ons, ik had een heel ander verhaal voorbereid om hier te zetten maar dat zou Afrikanen in een slechter daglicht brengen dan eigenlijk de bedoeling is, dat verdienen ze niet. Uiteindelijk zijn we allemaal dezelfde en zijn het de situaties en gebeurtenissen die mensen en hun karakters vormen. Diep vanbinnen hebben we allemaal dezelfde wensen, sommigen onder ons moeten er gewoon veel harder voor vechten, over lijken gaan, soms letterlijk. Hoe ver zou jij gaan om je kind te kunnen voeden...? Ook wij hebben hen gewend gemaakt dat het normaal is om aan blanken geld te vragen, of je "liefde" te verklaren om mee naar een westers land te kunnen. Vrijwilligers hebben totaal niet het effect dat we willen bereiken, we zijn enkel een welgekome afwisseling in de sleur, dezelfde sleur die wij ook kennen. We verlichten hun werk helemaal niet, lopen soms gewoon in de weg, ze willen gewoon hun ding doen op hun manier en hun tempo zonder dat er een mzungu hen komt vertellen hoe het echt moet. Wij laten als vrijwilliger zien dat wij WEL spullen hebben, dat wij WEL geld hebben om te reizen en dan laten we ze weer met lege handen achter. Zolang de regering zijn werkwijze niet veranderd en zolang ze niet stoppen met geld in hun eigen zakken te steken en niet 1 seconde aan hun bevolking te denken is het land gedoemd om zo te blijven doorgaan zoals het nu is. Zolang er niet geïnvesteerd word in industrie en werkgelegenheid kan er niets groeien of veranderen. De verkiezingen van dit jaar hebben afgelopen zondag plaatsgevonden. De huidige, regerende, corrupte partij zal het waarschijnlijk weer winnen van de oppositiepartij omdat mensen te bang zijn om anders te stemmen, bang voor rellen, onrust of zelfs burgeroorlog. Ze kunnen enkel lijdzaam toekijken hoe hun geld in verkeerde handen terechtkomt. Toch ben ik heel dankbaar dat ik hun leven van dichtbij heb mogen meemaken, ik heb ze zien lachen, huilen, over alledaagse probleempjes tot zware depressies, van liefde tot haat... ik kan enkel besluiten na 2 maanden dat wij het verdomd goed hebben en dat ik niet zou overleven in hun situatie en daarom moet ik toch zeer veel respect opbrengen voor hen en hen enkel het allerbeste toewensen want we willen zelf ook niets minder dan dat!

Bedankt dat jullie me allemaal gevolgd en gesteund hebben, tot snel!

Kwaheri Afrika, we'll meet again someday...:-)

Charlotte xxx

Reacties

Reacties

Pa en ma

Effe stil hier...... Waauw, Charlotje, we zijn ongelooflijk fier op je (en op ons ander mannen ok natuurlijk - al laat ik (pa) dat niet altijd zien :-( ). Wat een slotverhaal, heel nuchter maar met respect geschreven ! De nagel op de kop volgens mij, we zijn echt blij dat je dit hebt mogen meemaken al waren we in het begin wel wat ongerust.
Al deze ervaringen zullen je later van pas komen zeker weten. 't Is te hopen dat je nog een afscheidsbezoek aan je scholeke kunt brengen hé, doe de groeten aan ma en pa ginder en bedankt ze nog eens voor de goede zorgen die ze onze dochter gegeven hebben.

Kom nu maar snel en veilig naar huis want het wordt tijd dat we je nog eens in huis zien rondlopen ;-).

Je ma en pa XXX

Robin

Inderdaad wauw. Je wilt met vrijwilligerswerk alleen maar goed doen en terwijl een leuke ervaring opdoen. Maar eigenlijk beseffen de meesten onder ons niet dat dit niet altijd ten goede is voor de locals. Hoeveel kunnen wij als gewone mens ook doen hé?
Maar..alle beetjes helpen zeker? En je hebt er sowieso vrienden voor de rest van uw leven gemaakt, en indrukken opgedaan die je blijvend zullen vormen.
Kben al benieuwd naar de nieuwe Charlotte! :) En uw foto's, verhaleb, enz... uiteraard ook!!! :D Tot binnen een paar weken!

tantanenneke

Amai Lottemie
Echt een heel mooi verhaal wa ge geschreve hebt, echte waarheid en vol gevoel! Mssn moet je eens overwegen om een boek te schrijven over Afrika het zijn immers je verre roods he schattebol
Ik vond het heel plezant om je te kunne volge mee uwe Sos enal mo ik weet 1 ding HEEEEL zeker da a mama heeeeel zeker) a papa a zusje a broertje a moemoe heel uw familie was bitje ongerust ware as ge vertrok mo nu ist nog gewoon heel kort 3 daagjes afwachten en os Chalotje zit gewoon trug in Bel met nen hoop levenservaring!!Chapeau meid hope the see jou soon xxxx

Tante Nelly

Wel Charlotte, een prachtige belevenis, die twee maanden zijn wel snel voorbij gegaan, Ik vond het leuk om je verhalen elke keer te kunnen volgen en dat die mannekes ginder er wat van opgestoken hebben daar ben ik zeker van. Ze zullen je zeker missen. Lieve groetjes en een goede reis terug. Tot thuis...

tante lydia

Amai Charlotte uw verhaal was pakkend maar zat vol waarheid. Ik kreeg het bijna niet gelezen want er kwam steeds water in mijn ogen:( het heeft me inderdaad nog eens goed doen beseffen dat wij het echt niet zo slecht hebben. Ik ben er fier op dat gij mijn nichtje zijt. En heb nu spijt dat ik die computerles niet vroeger gevolgd heb en dat ik zo Robin haar verhalen moeten missen heb. Het was echt plezant om jou zo te kunnen volgen! Alee,veilig thuis en tot ZIENS deze keer. Groetjes van tante Lydia en Tienne

charlotte

Nog een laatste keer een dikke merci allemaal!! Het afscheid op het schooltje was moeilijk zoals verwacht en morgen word het nog moeilijker om afscheid te nemen van de familie en van mijn nederlandse vrienden. Maar natuurlijk ga ik ook heel blij zijn als ik in het vliegtuig richting Bel zit!! See you soooooon!!;-) xxx

Nancy

Mooi verwoordt Charlotte.....kippevel van jou verhaal te lezen. We nemen het allemaal maar lichtjes op, maar ja dan hebben wij het verdomd goed hier en mogen blij zijn dat we kunnen gaan werken om ons zoveel luxe te permiteren. Dit is een wereld van verschil en jij hebt het toch maar gedaan....zo twee maanden bij die mensen wonen, om geluk, verdriet, leed en armoede te delen. KNAP !!!! Tot binnekort en een goede terugreis x

Taante Inneke

Amai, mooi Charlotte, echt hartverwarmend. Een zeer trieste situatie daar waar de gewone mensen niks maar dan ook niks aan kunnen doen. Zo uitzichtloos...
Maar.........Wij zijn toch ook wel blij dat je weer naar huis komt.
Daar zullen de emoties morgen ook niet van de minste zijn...
Tot binnenkort! x

Ma en Pa

Deze morgen onze dochter gaan afhalen op Schiphol, zenuwen en magen verdraaid ! ;-). Ze stond ons al op te wachten (vlucht een half uur te vroeg), mooi bruin gebrand maar toch ook met natte oogjes. Na alles uitgepakt te hebben en een laatste controle op vreemde medereizigers in de rugzakken ligt ze nu te pitten in haar bedje, veilig en wel thuis !!

tante Lydia

Welkom thuis Charlotte! Dat zal deugd doen zo terug in uw eigen bedje.

tante nelly

Welkom terug meisje, we zien elkander nog wel. Slaapwel!!! doei.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active